..:)

:):)

18 August 2011

:: ifthor & daurah badar ::


Assalaamualaikum jamie'an :)

Alhamdulillah kita da selamat menjalani fasa pertama Ramadhan.. sekarang fasa kedua, mohonlah keampunan dariNya.. betapa banyaknya dosa kita kan?

"banyaknya dosa kita namun pengampunan Allah itu lebih luas"

.....................................................

Alhamdulillah selasa lepas dapat berbuka ramai2 bersama akhawat di Pasir Puteh. dapat jumpa akhawat2 kelantan dan ummi. seedap bebeno ummi masak. rasa rindu masakan mak :(

sebenarnya lain yang dirancang lain yang terjadi. begitulah percaturan dan perancangan Allah. pasti lebih baik! mula-mula nak berbuka kat masjid la, kat restoran la.. last2 ikut akhawat buka di rumah ummi. hujan mengiringi perjalanan kami. yang tak boleh lupa terpaksa berbuka dalam kereta je. nasib baik sempat beli kuih kat Jerteh.. nasib baik juga tak sesat. yelah dorang tak pernah sampai sana.. alhamdulillah lancar dan selamat.. semuanya mudah belaka.. adik-adik akak ingat ye kenangan kita :) :)

lepas berbuka terus ke Masjid Kayu Seberang Jerteh untuk solat Isyak dan terawih.. dah lama niat nak rasa solat kat situ alhamdulillah dapat juga.. teruja sangat tengok masjid tu.. cantik sangat! suasana pulak nyaman, sejuk lagi.. :)





.......................................................


esoknya ke daurah badar di pustaka az-zahra kota bharu.. pengisi slot pertama anak kpd Tuan Guru, Ustaz Nik Rahim dan pengisi slot kedua Ustaz Abdul Karim..

Ustaz Nik Ab Rahim Nik Abdul Aziz

cucu Nik Aziz, Habib

Ustaz Abdul Karim




Badar Kubra

kenapa Kubra? sebabnya sebelum berlaku perang badar kubra telah berlaku risikan namun tiada peperangan berlaku. pasukan Rasulullah datang ke Mekah bukan utk perang tapi nak ambil harta yang diambil oleh musyrikin Mekah. harta tu harta mereka yang ditinggalkan sebelum berhijrah ke madinah.

dari awal lagi pertolongan Allah telah sampai.. sampailah tentera Islam yang hanya 313 orang dapat kemenangan. antara pertolongan Allah menghantar berbondong-bondong malaikat sbg bantuan. sebelum tentera Islam nak pegi perang Allah bagi mereka tidur dengan nyenyak supaya mereka dapat tenaga nak perang. walaupun berpuasa, tentera Islam tetap menang.. hebat sangat perang badar ni kan?

"Sesungguhnya telah ada tanda bagi kamu pada dua golongan yang telah bertemu (bertempur). Segolongan berperang di jalan Allah dan (segolongan) yang lain kafir yang dengan mata kepala melihat (seakan-akan) orang-orang muslimin dua kali jumlah mereka. Allah menguatkan dengan bantuan-Nya siapa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai mata hati"
(ali Imran; 3:13)

ayat quran yang menceritakan tentang perang badar ni (3:13) sama dengan angka jumlah tentera Islam 313. cantik kan? subhanallah..



No comments:

Post a Comment

nurunnysa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...