..:)

:):)

27 October 2011

:: masih ada waktu ::


bersama mentadabbur terjemahan Surah As-Syuura ayat 40-43

"Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim"

"Dan sesungguhnya orang-orang yang membela diri sesudah teraniaya, tidak ada satu dosapun terhadap mereka"

"Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih"

"Tetapi orang yang bersabar dan mema'afkan, sesungguhnya (perbuatan ) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan"

**********************************************




*****sahabat masih ada waktu utk kau dan aku menghitung dosa-dosa lalu*****



‎"Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w.:


Seorang lelaki menziarahi sahabatnya di sebuah kampung yang lain,

lalu Allah memerintahkan seorang malaikat menunggunya di pertengahan jalan.

Tatkala lelaki itu tiba kepada malaikat,lalu malaikat itu pun bertanya :
"Saudara mahu ke mana ?"


Lelaki itu menjawab: "Saya ingin menziarahi sahabat saya yang tinggal di kampung ini ."


Malaikat itu bertanya lagi :

"Adakah saudara datang kepadanya kerana ada maslahat tertentu?:


lalu lelaki itu menjawab :

"Tidak ,saya datang kepadanya semata --mata kerana mencintai sahabat saya itu kerana Allah."


Lalu malaikat menjawab :

"Sesungguhnya aku ini utusan Allah yang di utus kepadamu bagi memberitahu bahawa Allah telah mencintai kamu sebagaimana saudara mencintai saudara itu kerana Allah."


(Hadis riwayat Muslim)






memaafkan & meminta maaf,
nurunnysa :)

No comments:

Post a Comment

nurunnysa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...