..:)

:):)

08 June 2011

:: mekah : part 2 ~ ziarah ::

17 mac 2011~


alhamdulillah dapatlah kami melakukan ziarah di sekitar Kota Mekah.  tempat pertama lawatan kami ke ladang unta.  unta unta laa.. first time pegi ni. muwawwif yg mengiringi kami hari tu ada bagitahu kami beberapa khasiat susu unta.  ada juga disediakan susu unta utk disapu kat muka.  katanya, kalau sapu kat muka boleh awet muda. hii~



19 mac 2011~

hari menzirahi sekitar Kota Mekah lagi.  kali ni banyak tempat yang kami lawati antaranya Gua Thur, Ja'ranah, Jabal Rahmah..

pagi tu tempat pertama kami pergi ialah Gua Thur. seperti yg kita semua tahu, disinilah tempat Rasulullah s.a.w menerima wahyu yg pertama. tempat Rasulullah berkhalwat (bersendiri). kami dapat tgk dr jauh je sbb kwsn ni dipagari tembok2..



perjalanan diteruskan ke Jabal Rahmah..  Jabal Rahmah ni tempat pertemuan semula Nabi Adam 'alaihissalam & Siti Hawa.  sebab tu kalau nak doa jodoh doa banyak2 kat sini. tapi sebenarnya doa depan Kaabah lagi makbul kan? mutawwif kami, Ustaz Marbawi ada sebut tentang berdoa di sana. tak salah berdoa disini tapi perbanyakkan berdoa di Baitullah.  Bila sampai kat atas bukit, ramai sgt orang. tak kurang jugak ramai nak tulis2 kat batu atas bukit tu..macam-macam ~

jabal rahmah

ramai betol org..

tinggalkan kenangan itu disini..

seterusnya kami menuju ke Gua Hira'.. 

Gua Hira'...ada jugak jemaah yg mendaki utk smpy ke puncaknya..

selamanya 4~

asraf & ayah..
lain-lain tempat~

masjid di Ja'ranah

Arafah



masjid Al-Namierah

Mina

buka time musim haji je


jalanraya disana~



bilakah lagi dapatku ulangi~




No comments:

Post a Comment

nurunnysa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...